loading...
پاورپوینت های علوم پایه
سید محمد میرعالی بازدید : 85 شنبه 04 شهریور 1396 نظرات (0)

آمار ساختمان و برج سازی منطقه 9 مشهد (به همراه نمودار)

 

معرفی منطقه و ناحیه بندی آن:

 

نحوه استقرار بناهای شهر یكی از مهمترین مسائل ارتباطی بین انسان و محیط شهری است بناهای شهر با فضایی كه ایجاد می‌كنند و تناسبات و سازمان فضایی‌شان یكی از مولفه‌های هویتی شهر و به تبع آن هویت فرهنگی جامعه هستند.

 

 ازآنجایی كه آگاهی از وضع موجود می‌تواند برنامه‌ها را در اصطلاح مسیر و تقویت نكات مثبت یاری رساند، مطالعه حاضر به وضعیت موجود ساختمانهای بلند در سطح منطقه 9 شهر مشهد خواهد پرداخت .

ساختمانهای بلند به دلیل موقعیت سازه‌ای، اقتصادی ، فرهنگی ، زیست محیطی و تحولاتی كه در شیوه زیست و فعالیت انسان به وجود می‌آورند بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت عدم مكانیابی صحیح و انتخاب كاربری نامناسب و غفلت از سایر موضوعات مرتبط با حیات شهری، می‌توانند عامل پدید آورنده بسیاری از مشكلات اجتماعی ، اقتصادی و كالبدی برای شهر باشند.

 

منطقه 9 با مساحتی حدود 3467 هكتار ، 55/13 درصد از كل شهر را شامل می‌شود. تعداد 66 ساختمان بلند مرتبه در این منطقه وجود دارد كه از این تعداد 13 ساختمان در حال ساخت ، 46 بنا كاربری مسكونی، 3 بنا تجاری و 3 بنا بصورت هتل و یك بنا با كاربری فرهنگی می‌باشد.  

 

منطقه 9 طبق ناحیه بندی طرح جامع به 6 ناحیه تقسیم می‌شود. مساحت و جمعیت هر یك از نواحی به شرح ذیل می‌باشد .

 

مساحت ناحیه یك 3/533 هكتار و جمعیت آن 30828 می‌باشد .

 

مساحت ناحیه دو  5/570 هكتار و جمعیت آن 32921 می‌باشد .

 

مساحت ناحیه سه 5/399 هكتار و جمعیت آن 43824 می‌باشد .

 

مساحت ناحیه چهار 3/860 هكتار و جمعیت آن 25348 می‌باشد .

 

مساحت ناحیه پنج 7/617 هكتار و جمعیت آن 32595 می‌باشد .

 

مساحت ناحیه شش 491 هكتار و جمعیت آن 23038 می‌باشد .


 مبانی نظری شاخص ها:

 

در مكانیابی بهینه سازه‌های بلند ، شاخصهای متعددی تاثیر گذار می‌باشند كه هر یك از این شاخصها به زیر گروه‌های متعددی تقسیم می‌شوند در این مطالعه شاخصهای اصلی و زیر گروههای مهم آن با توجه به اطلاعات موجود در نظر گرفته شده است و شامل شاخصهای اقتصادی ، اجتماعی ـ فرهنگی ، زیست محیطی و كالبدی می‌شود كه به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

گسترش پیكره و حجم شهرها پیامدهای افزایش جمعیت و روی آوردن جمعیت ساكن در قلمروهای بیرون از شهر به روی كانونهای شهری است. این پدیده اندازه شهرها را در گذر زمان تغییر داده و ضرورت گسترش شهر و پذیرش جمعیت و فعالیتهای اقتصادی وابسته به آنرا گریز ناپذیر كرده است. پاسخگویی به نیازهای تازه برای سكونت واستقرار در مراكز شهری به دو شیوه گسترش افقی و گسترش عمودی امكانپذیر است كه در گسترش پیكره شهر آمیزه‌ای از هر دوشیوه به كار گرفته می‌شود.

هنگامی كه توسعه افقی شهر به سبب وجود عواملی چون عوارض طبیعی پیرامون شهر و بسته بودن بستر مناسب توسعه شهر ، جلوگیری از گسترش شهر در عرصه‌های كشاورزی و زیست محیطی و ... كه متضمن منافع اقتصادی و زیستی برای ساكنان شهر است و یا قوانین و مقررات طرحهای جامع و تفصیلی شهر دچار محدودیت باشد ، توسعه عمودی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به عنوان راه حل مناسبتری برگزیده می‌شود. صرفه جویی در هزینه‌های ایجاد زیر ساخت ها  و تاسیسات و تجهیزات شهری از عواملی است كه نگرش گسترش شهر به شیوه عمودی را تقویت كرده و آنرا نسبت به گسترش افقی دارای برتری می‌داند.

در این نگرش مزیت دیگر این شیوه استفاده بهتر از زمین‌های آزاد شده به لحاظ كاهش ضریب سطح اشغال بنا به منظور توسعه فضاهای عمومی و خدمات شهری است و این روش یعنی افزایش تراكم ساختمانی ، به عنوان یكی از راه حل ها برای پاسخ گویی به نیازهای توسعه شهری و اسكان جمعیت افزایش یافته قلمداد می‌شود.

 

روی آوردن به ساخت بناهای بلندو افزایش شمار این بناها در پیكره شهر نشانه‌های آشكار افزایش تراكم جمعیت و فعالیت در كانونهای شهری است . این پدیده را می‌توان در هسته ها و محدوده هایی از شهر به صورت برجسته تری دید. افزایش تراكم را می‌توان به زبانی دیگر به معنای افزایش تقاضا برای سكونت در شهر و در محدوده‌های مشخصی از آن تعریف كرد. افزایش تقاضا برای سكونت در محدوده ها و مناطق معین وابسته به مزیت‌ها و ویژگیهای خاصی است كه منطقه مورد نظر را از سایر مناطق شهر متمایز می‌كند .

این مزیت ها می‌تواند ناشی از شرایطی چون : سكونت گروههای اجتماعی برخوردار از اعتبار اجتماعی برتر، سطح بالاتر رفاه و فرهنگ ساكنین ، وضعیت اقلیمی و آب و هوای مناسب ، وجود چشم اندازهای طبیعی زیبا ، نزدیكی بیشتر به شبكه دسترسیها ، مركزیت منطقه‌ای و شهری  دسترسی به امكانات و خدمات شهری مناسب تر و ... باشد كه به افزایش مرغوبیت منطقه‌ای منجر شده و به سبب این مزیتها به تقویت انگیزه متقاضیان سكونت در چنین مناطقی می‌انجامد.

 

نكته‌ای كه در اینجا باید بر آن تاكید كرد اینست كه عوامل تاثیر گذار بر پدیده بلند مرتبه سازی كه هدف اصلی این مطالعات شناسایی آنهاست هر یك به گونه‌ای در تحولات بلند مرتبه سازی نقش دارند ولی نقش و اهمیت این عوامل همسان نبوده و عملكردی متفاوت از یكدیگر دارند. از اینرو در تجزیه و تحلیل نهایی و در جمع بندی نقش عوامل تاثیر گذار بر بلند مرتبه سازی می‌بایست با پرهیز از یكسان نگری ، وزن واهمیت هر یك از عوامل مشخص شود . عوامل شناسایی شده بر حسب وزن واهمیت رتبه بندی می‌شوند تا شناخت عوامل برتر و تعیین كننده به صورت عینی تر و واقعی تر به انجام رسد.

قیمت فایل فقط 6,000 تومان

خرید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1988
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 40
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 152
  • بازدید ماه : 785
  • بازدید سال : 9,407
  • بازدید کلی : 478,271