loading...
پاورپوینت های علوم پایه
سید محمد میرعالی بازدید : 78 پنجشنبه 05 مرداد 1396 نظرات (0)

هنر محیطی 

 

«اُسكارواید» اظهار می داشت كه «طبیعت از هنر تقلید می كند» او چگونگی ارتباط بین هنر و محیط را كه به وسیله یك امر فوق العاده هنر محیطی «Environmental Art» در دهه های 1970 تغییر شكل یافته بود را نمی توانست تصور كند.

 

 

یكی از مهمترین جنبه های هنری بی پیرایه یا بی چیز كه كمتر مورد تحلیل قرار گرفته و غالباً از نظرها پنهان می ماند، جابه جایی توجه بیننده از یك شیء تنها، به روی مجموعه یك چیدمان است.

هنر محیطی اصطلاحی برای توصیف آثار سه بعدی كه تماشاگر بتواند به فضای آنها داخل شود و خود را در محیطی ساخته شده حس كند.

سابقه تچربیات جدی در هنر محیطی (Environmental Art) یا هنر چیدمان (Installation Art) به دهه 1920 و كارهای دادائیست ها همچون كرت شوئیترز و سپس سورئالیست ها و پیشگامان هنر پاپ باز میگردد.

ولی این اصطلاح (هنر محیطی) به صورت هنری مستقل از اواخر دهه 1950 رایج شد.

كشف عمیق آرمانی تكنیكی كه كارهای هنری تجربه كرده اند، ارتباط بین هنر و محیط را معنا می بخشد. در هنر محیطی طبیعت، هنر است. كوهها، دره ها و پدیده های طبیعی و فضاهای عمیق و باز، پایه و اساس پروژه های هنری جدید هستند. هنرمند از محدودیتهای كارهای محبوس در موزه ها یا گالری ها رهایی یافته است و این امر سبب افزایش دید یا منظر هنری هنرمند گردیده است.

در اوایل دهه های هفتاد، شماری از هنرمندان كه مورد عنایت اقتصاد گشاده دست اما به شدت مشكوك ارزشهای فراگیر هنری و فرهنگی قرار می گرفتند، از طریق كار با فضاهای محیطی به كشف دیگر باره ی برخی از ویژگیهای بدیع هنر، كه در اثر پیشرفتهای تمدن مدفون شده بود، همت گماشتند و مجدداً آنرا شكوفا ساختند. این هنرمندان، بر این باور بودند كه انگیزه اولیه آفرینش هنری نه در تزئین، سرگرمی گذرا یا كسب مقام و مال، بلكه در فعالیت پرمعنایی ریشه دارد كه هنرمند و مخاطبش را از راههای خاص در تماس با جهان قرار میدهد. این هنرمندان از زندگی بصری فاصله گرفتند و با محیط های طبیعی ارتباط نزدیكی برقرار كردند.

مقایسه ای بین شكل ظاهری نقوش گنبدخانه شیخ جام و نقاشی های مدرن غربی :

هنرمندان مسلمان، عاشقانی هستند كه پیوسته خویش را به معبود نزدیكتر می بینند. لذا آثاری را كه خلق می نمایند، آثاری جاویدان است.

به دلیل همین اعتقاد، گذر زمان هرگز از ارزش هنرهای اسلامی نمی كاهد، بلكه در هر برهه از زمان كه در غرب سبك جدیدی ظاهر می شود، رازی نهفته از هنرهای اسلامی، آشكار می گردد. با پیدایش كوبیسم و سبكهای مشابه در غرب، اهمیت نگارگری ایرانی بر همگان، آشكار گشت. نحوه تفكر هنرمندان مسلمان دلیل بر خلق آثار جاویدان و ماندگار آنان است.

آثار بجای مانده از دوران مختلف نگارگری نه تنها بیان كننده نحوه زندگی و آداب و رسوم و فرهنگ و … زمان خویش است، بلكه نشان والای تفكر هنرمندان مسلمان نیز می باشد كه فقط به تجلیات ذهن خویش توجه نموده و به عینیت گرایی نزدیك نمی شوند، بدین ترتیب آثاری كه بجای مانده از هر دوره اسلامی است، آثاری جاویدان است.

در نقوش فرفره ای و ستاره ای گنبدخانه شیخ جام نیز این امر به وضوح به چشم می خورد. همانطور كه یادآور شدیم، نقوش فرفره ای خود دارای مفاهیم بس عمیق است كه منحصر به شرق بوده و اصولاً هنرهای غربی به دلیل نوع تفكر حاكم بر آن سرزمین، فاقد آن می باشد.

نوع فایل:word

سایز:18.5 KB  

 تعداد صفحه:15

قیمت فایل فقط 5,300 تومان

خرید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1988
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 76
  • باردید دیروز : 65
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 420
  • بازدید ماه : 1,719
  • بازدید سال : 10,341
  • بازدید کلی : 479,205