هنر
اغلب هنر اروپایی و آسیایی بر پایه كنتراست خالص تیره – روشن بنا شده كه نقاشی های مركبی چینی و ژاپنی را در این زمینه میتوان بهترین نمونه به حساب آورد . فن این هنر از هنر هنر خطاطی در این كشور ریشه می گیرد ؛ جائیكه حروف « اندیشه نگاری » با اشكلا زیاد و متنوع توسط قلم مو ترسیم می شود ، اجرای صحیح آنها از نظر معناشناسی و وزن مستلزم مجموعه ای از حركات مختلف دست است .
حس به وجود آوردن نقش ، احساس موزون و دقت توأم با آرامش ، جهت كار صحیح با قلم لازم است . در چین و ژاپن خطاطی هنر ظریفی بشمار می آید . وقتی تیرانداز با دقت هدف را نشانه گرفت و وضع مطلوبی هم به بدنش داد آنگاه تیر بطور قطع به نشانه خواهد خورد . بدین ترتیب ، خوشنویس با فكر متمركز شده ، بدن متعادل و صاف ، با قلم موی راست ، نقطه یا ضربه ای دقیق در جای مورد نظر قرار می دهد . ( به نقل از كتاب « خوشنویسی چینی » اثر چیان ی ، چاپ دانشگاه هاروارد )
این خطاطی از یك حركت غیرارادی دورنی مایه می گیرد . بعد از تمرینات زیاد ، قلم به راحتی در روی صحفه حركت می كند و بدین ترتیب نقاش چینی یا ژاپنی قاموس طبیعت را تمرین می كند تا جائیكه بتواند آن را به میل خود دوباره بسازد . این نظم و ترتیب لازمه تمركز روحی و نرمش جسمی است. « مدیتیشن » به عنوان تمرین مخصوصی است كه در چآن یا ذن مورد استفاده قرار می گیرد و در مذهب بودا به این تعلیم فكری و جسمی پرداخته شده است . به همین دلیل بسیاری از راهبان این آئین ( فرقه ) در زمره هنرمندان بزرگ نقاشی سیاه و سفید هستند . آنها در تفكر این حس كه روزی نقاشی بزرگ می شوند ، مكاشفه و ژرف اندیشی نمی كنند ، بلكه با قلم مو كار می كنند تا كمكی برای درون گرایی اندیشمندانه باشد .
سایر وسائل ارائه كنتراست روشن – تیره عبارتند آ : كنده كاری روی چوب و مس و قلم زنی . هنرمند با سایه زدن و خط انداختن ( هاشور زدن ) می تواند درجات بسیار متمایزی از روشن و تیرگی را بوجود آورد .
نوع فایل:word
سایز:10.8 KB
تعداد صفحه:9
قیمت فایل فقط 5,000 تومان