loading...
پاورپوینت های علوم پایه
سید محمد میرعالی بازدید : 106 جمعه 06 مرداد 1396 نظرات (0)

قالی بافی 

 

مقدمه ذوق و خلاقیت هنری هر جامعه ای از سنن  زندگی و سوابق  تاریخی و محیط زیست آحاد آن قوم ریشه و الهام می گیرد و غالبا این ذوق و استعداد در  یك و یا چند رشته خاص بگونه ای متبلور می شود كه رقابت جوامع دیگر با آن ملتها و اقوام در آن رشته ها بدلایل متعدد تا حدودی دشوار  و شاید عبث می گردد. 

 

 

 از جمله هنرهائی كه در این سرزمین درمرور زمان به ذروه كمال و استادی رسیده و ذوق هنرمند ایرانی در پهنه آن فرصت  تجلی وافر یافته  هنر قالی بافی است. و دلیل این شكوفائی و اولیه مناسب برای تولید فرش از قبیل پشمهای  مرغوب و انواع گیاهان رنگدار دانست . 

فصل اول _ تاریخچه فرشبافی 

 قالی بافی در ادوار پیشین 

 با وجود آنكه در مورد اولین منسوجات دست  بافت بشر اطلاعاتی  نسبتا مكفی وجود دارد ولی درباره  نخستین فرش های گره دار جهان و تاریخ و محل بافت آنها دانسته های ما اندك بوده و بیشتر در حدود حدس و فرضیه باقی مانده است در ردیابی معكوس مسیر توسعه و پیشرفت فن  قالی بافی و رسیدن به نقطه مبدا و مهد این پیشه مفید كه پیدایش آن صرفا بر اساس رفع احتیاج و توسط چادرنشینان قبایل صحراگرد صورت گرفته است پژوهشگران اروپائی در گذشته در اثر تحقیقات خود با این نتیجه رسیده بودند كه تمدن های باستانی مصر و اشور گهواره فرشبافی جهان بوده اند 

قالی بافی در عصر صفویه 

 در دوره صفویه هنرهای معماری ،  كاشیكاری ، نقاشی ، خطاطی ، تذهیب و قلی بافی بحد كمال و درخشش خود رسیدند در این دوره هنرمندان ایرانی به خلق آثاری انچنان دل انگیز و زیبا می پرداختند كه هرگز همتایی نمی یابند طرحهای قالی از خلاقیت و نبوغ هنرمندان این عصر چنان بارور می شود كه پس از گذشت چند صد سال  هنوز  مورد تقلید بوده و با همه كوشش كه برای گشودن راهی به فراسوی چهار چوبه هنری این  دوران معمول گردیده 

قالی اردبیل (قالی شیخ صفی)

 قالی  اردبیل یكی از زیباترین فرش هایی  است كه در بیست سال اولیه دوره صفویه بافته شده است. تار و پود این فرش از ابریشم و پرز آن از پشم بوده  و كار بافت  آن در سال 946 هجری قمری پایان گرفته است. نام بافنده آن (مقصود كاشانی)همراه با مطلع یكی  از اشعار حافظ :

جز آستان توام در جهان  پناهی نیست 

سر مرا بجز این در حواله گاهی نیست 

در قسمت بالای فرش دیده می شود. 

 قالی موج دریا 

قالی معروف موج دریا كه در موزه (وین) نگهداری می شود از نظر طرح و نقشه كاملا متمایز از سایر قالیهای ایرانی است بدین گونه كه در قسمت های بالا و پائین ترنج بسیار بزرگ آن تصاویر كشتی و دریانورد بافته شده است این فرش و سایر فرش های مشابه آن كه تا كنون فرش ترنج دار معروف به (موج دریا) از مجموعه فرش های موزه هنرهای دستی وین (اطریش)

فرش چلسی 

فرش چلسی كه در نوع خود از فرش های زیبای جهان است از یكی از تجار خیابان كینگز در چلسی واقع در لندن خریداری شده و به این جهت بدین نام معروفیت یافته است این فرش هم اكنون در مجموعه فرش های موزه ویكتروریا و آلبرت  لندن جای دارد تار و پود آن از ابریشم و پرز آن از پشم و به اندازه های 540×360 سانتیمتر و گره های آن از نوع فارسی و تعداد آن 7387 گره در دسیمتر مربع شمارش شده است این فرش دارای دو ترنج كامل با كلاله های جانبی و دو نیم ترنج متصل به حاشیه و لچكهائی به نقش یك چهارم ترنج است 

فرش ترنجدار منظره حیوانات موزه میلان 

 مشخصات فرش منظره حیوانات موزه میلان چنین ست : 

فرش است در زمینه قرمز رنگ بدون لچك كه فقط ترنج میانی دارد. نقش پر از حیوان این قالی با آن مشابهتی طرح گلدانی 

در طرح زیبای گلدانی متن قالی غالبا با شاخه های اسلیمی  و تركه های گلدار و یا خطوط هندسی به مساحتهای لوزی و یا مربع به طریقی تقسیم شده است كه زمین فرش مشبك و  توری مانند و به نظر می رسد 

مطابق با فرش چلسی می دهد. تار و پود  این فرش از ابریشم و پرز از پشم می باشد 

طرح شكارگاه 

 فرش های بافته شده در این سبك معمولا مجسم كننده  صحنه هایی از شكار و طبیعت می باشند. تعداد فرش هایی كه در این گروه و مربوط به این زمان طبقه بندی شده اند به هجده تخته می رسند . 

نوع فایل:word

سایز:110 KB 

 تعداد صفحه:146

قیمت فایل فقط 12,000 تومان

خرید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1988
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 470
  • باردید دیروز : 143
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 957
  • بازدید ماه : 2,256
  • بازدید سال : 10,878
  • بازدید کلی : 479,742