loading...
پاورپوینت های علوم پایه
سید محمد میرعالی بازدید : 47 شنبه 21 مرداد 1396 نظرات (0)

آشنائی با ورزش صخره‌نوردی

 

آنچه به‌عنوان یک شکل سنتی صخره‌نوردی آغاز شده است امروزه به سمت یک فعالیت رقابتی و تفریحی رایج رشد پیدا کرده است. صخره‌نوردی یکی از ورزش‌هائی است که اخیراً در سرتاسر آمریکا توسعه‌یافته است.

 

 

آنچه به‌عنوان یک شکل سنتی صخره‌نوردی آغاز شده است امروزه به سمت یک فعالیت رقابتی و تفریحی رایج رشد پیدا کرده است. صخره‌نوردی یکی از ورزش‌هائی است که اخیراً در سرتاسر آمریکا توسعه‌یافته است. تخمین زده شده است که بیش از ۳۰۰،۰۰۰هزار نفر از مردم آمریکا بر روی دیواره‌های سنگی صخره‌نوردی می‌کنند. بنابراین با افزایش چنین مشارکت مردمی صدمات ناشی از آن هم افزایش پیدا می‌کنند، در نتیجه یک حرکتی آغاز شده که بیشتر یک نوآموز در آغاز کار با آن روبه‌رو است و کارشناسان صخره‌نوری امیدوارند که بتوانند از این صدمات به‌نحوی پیشگیری کنند. 

● توصیه‌هائی به صخره‌نوردان 

 اصول گام برداری در سنگنوردی

تند راه رفتن در سربالایی ها به ویژه در كسانی كه فاقد آمادگی جسمانی لازم اند یا این كه كوله پشتی سنگینی با خود به همراه دارند، نه تنها باعث تنگی نفس خواهد شد بلكه مصرف انرژی بیشتری را می طلبد اگر این عمل ادامه یابد، شخص كوهنورد به اصطلاح «خواهد برید» بیشتر كسانی كه در كوه می برند آن هایی هستند كه انرژی خود را به خوبی تقسیم ننموده اند.

استفاده سریع از طناب

موفقیت در صعودهاى آلپى بستگى به حركت سریع بر روى عوارض زمین دارد .من متوجه شده‏ام كه یك طناب 100 مترى 9 میلیمترى بهترین اندازه طناب براى صعود در آلاسكا و هیمالیا مى‏باشد. در شیبهاى كم جائیكه خطر سقوط و پرت شدن كمتر احتمال مى‏رود. یك حلقه طناب با این طول تعداد كارگاههاى حمایت را به نصف كاهش مى‏دهد و از به هدر رفتن وقت با ارزشمان جلوگیرى مى‏كند. 

انواع طناب از نظر نوع كاربری در سنگنوردی

طناب با كاربردهای گوناگون ساخته می شوند. به هنگام خرید باید با مطالعه دفترچه راهنمای همراه طناب، به كاربری آن دقت كرد. معمولاً طول طناب ها بین ۵۰ تا ۶۰ متر است.

تمرین سنگنوردی در دیواره اوسون

زمانی که عشق و علاقه به کوهنوردی را درخود نجسته بودم ، اگر برنامه ای در تلویزیون و یا عکسی در رابطه با سنگنوردی می دیدم ، اولین سئوالی که در ذهنم نقش می بست این بود که : " سنگنوردها چگونه از یک دیواره بلند بدون هیچگونه وسیله ای بالا میروند ( چون ابزارآلات در عکس و یا فیلم دیده نمی شدند ) و در ضمن برای این کار تا چه اندازه دیوانگی مورد نیاز است " ؟

چرا باید صخره نوردی کنیم؟

کفشهای مناسب و خوب برای صخره نوردی کلید اولیه برای صعود بیشتر و آسانتر است. به همراه داشتن یک کوله پشتی مناسب و استاندارد شما را برای کوهنوردی، صخره نوردی و این قبیل سفرهاست.

حمایت در سنگنوردی

عملی را كه شخصی با استفاده از طناب و به منظور ایجاد بیشترین ضریب اطمینان برای فرد صعود كننده یا فرود رونده انجام می دهد، حمایت نامیده می شود.

سنگنوردی و اهمیت افزایش توان انگشتان

اگر شما نتوانید خود را روی گیره‌ها نگه دارید دیگر مهم نیست كه كمر شما چقدر قوی است یا پاهایتان چقدر خوب می‌باشند ویا تحمل شما چقدر زیاد است، زیرا دیگر نمی‌توانید روی یك مسیر بالا بروید. این موضوع در زمانیكه شما شروع به انجام كشش‌های سخت در حالت آویزان روی گیره‌های كوچك و یا متوسط می‌كنید، بیشتر واقعیت پیدا می‌كند. زمانیكه شما قادر به نگه داشتن خود روی گیره هایی كه مجبور به انجام كشش روی آنها هستید می‌شوید، در این موقع اگر كمر و بازوی شما به اندازة كافی قوی نباشد نخواهید توانست تا از مسیر صعود كنید.

صخره‌نوردی، بایدها و نبایدها

علی‌رغم اینکه کوهنوردی به‌عنوان یک ورزش دسته‌جمعی تعریف شده است صعود انفرادی باز هم به هر اندازه حتی به‌قدر کم نیز جایگاه خود را در بین علاقمندان این رشته حفظ نموده است.

صخره‌نوردی بــا چنـگ و دنــدان

او از ماهیچه‌های قوی و نیرومندی برخوردار است. به طوری كه می‌تواند با یك انگشت خود را روی صخره‌های صاف و پرشیب بالا بكشد. با این حركات خیلی‌ها مشكوك شده‌اند كه او دوپینگ می‌كند.

كفش 

 پیشنهاد مى‏كنیم جورابهایى استفاده كنید كه ضخامت كافى داشته باشد، رطوبت را جذب نكند، هوا بكشد و گرماى پا را حفظ كند /.

 اگر چكمه‏اى استفاده مى‏كنید كه پوشش نفوذناپذیر دارد، دقت كنید كه اشیاء كوچك داخل چكمه نشوند و به اجزاء نفوذناپذیر آن (پوش، گورتكس یا سیمپاتكس) صدمه نزنند . 

 چنانچه در مكانهاى مرطوب یا در برف راه مى‏روید، ضررى ندارد كه از اسپرى ضد آب استفاده كنید. (از گریس استفاده نكنید)، پیشنهاد میشود ازگتر یا روكش چكمه اوربوت) استفاده كنید.  

 هنگامیكه چكمه ها را در كوله پشتى میگذارید دقت كنید به آنها صدمه نزنید یا به زور جا نكنید. بهتر این است كه آنها را در كیف جداگانه‏اى بگذارید. 

نوع فایل: word

سایز:908 KB 

تعداد صفحه:57 

قیمت فایل فقط 6,900 تومان

خرید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1988
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 61
  • بازدید امروز : 221
  • باردید دیروز : 707
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 221
  • بازدید ماه : 2,714
  • بازدید سال : 11,336
  • بازدید کلی : 480,200